Communiceren met pubers

Communiceren met pubers

 

Wanneer je oprecht met pubers communiceert raak je onder de indruk van wat ze jou te bieden hebben.

Good to know

De wereld van een puber draait rond:

-> Wie ben ik?
-> Hoe ziet de ander mij?
-> Hoe zit dat met volwassenen?

Weet dat je het gedrag van je puber niet zo maar kan veranderen. Je kan wel inspireren en beïnvloeden.

Stel je eerst volgende vragen:

  • Waarom wil ik in verbinding komen met mijn puber?
  • Welke houding moet ik aannnemen?
  • Hoe krijg ik respect van mijn puber?

 

Wanneer je je puber wilt begrijpen:

-> dan ga je inlezen, inleven in het leven van de puber;
-> inzetten op verbinding;
-> niet altijd direct advies geven;
-> vergelijk niet met de eigen jeugdjaren. Doe dit enkel om erkenning te geven (bv. liefdesverdriet, leerkracht- of toetsprobleem …).

  • Veelal willen ze alleen maar je luisterend oor hebben en hun verhaal vertellen. Luister om te begrijpen en zonder te oordelen. Luisteren is de eerste vaardigheid bij het communiceren.
  • Zorg dat ze zich veilig voelen, dit leidt tot waardering.
  • Wees benieuwd. Dit motiveert je puber om te vertellen.
  • Gevoelens vertalen. Wanneer je je eigen gevoelens en onzekerheden benoemd, zorgt dit ervoor dat je puber zich gelijkwaardig behandeld voelt en daar ook naar zal handelen.
  • Communiceren over de communicatie. Dit kunnen verbaalen non-verbale signalen, zoals lichaamstaal, stemtoon, en gezichtsuitdrukking inhouden. Ook gebaren brengen betekenis over, verminderen of versterken wat we met woorden communiceren.

 

Voorwaarden voor communicatie met pubers:

      • Hersenen op ‘aan’

Begeleid de puber in hun denkproces.

      • Vertellen stimuleren

Neem een luisterhouding aan. Stel vragen en vraag door op onderwerpen waarvan je voelt dat je puber dit belangrijk vindt.

      • Gericht doorvragen

Je kan het gesprek sturen door gericht vragen te stellen. Wanneer dit gericht is op het belang van je puber kan dit leiden tot een fijn gesprek en geeft dit ruimte tot meer gespreksstof.

      • Waardering voor het denkproces uiten

Pubers hebben inzichten waar volwassenen niet toe komen. Uit je waardering wanneer je iets leert van je puber. Een puber heeft snel door dat je dit verbergt. Terwijl wanneer je dit erkent net een vorm van waardering is die je overbrengt naar je puber.

      • Bereidheid tonen om van hen te leren

Wanneer je bereidheid toont om van je puber iets te willen leren toon je respect naar de communicatie. Deze houding stimuleert de puber om een eenzelfde houding aan te nemen naar de ouder.

 

Vraag hen wat ze van jou verwachten:

      • Dien ik enkel te luisteren?
      • Wens je een advies?
      • Wens je dat ik in actie kom?

Hierop kan je op anticiperen = communiceren = in verbinding komen te staan met elkaar.

De verwachtingen vanuit de puber kunnen tijdens het gesprek veranderen. Wanneer je het niet weet, vraag het. Maak duidelijk aan je puber: wanneer je iets wilt, moet je het vragen. Doe je dit niet, dan weet ik het niet.

 

Hoe kan ik als ouder dat liegen, stiekeme gedrag beïnvloeden?

Met communicatie kan je heel veel bereiken. Stel je volgende vragen:

      • Wat kan ik doen om die gesprekken te hebben?
      • Welke activiteit kan ik doen om tot een communicatie te komen?
      • Wat wil ik precies weten?

 

Luisteren en openstaan om samen een activiteit te doen. Zet in op gezamenlijke activiteiten (wandelen, sporten, winkelen, …). Pas je aan aan de interesses van je puber. Zegt die niets, dan is dat ook goed. Communicatie hoeft niet altijd praten te zijn. Belangrijk is dat er verbinding ontstaat. Verbinden houdt volgende drie stappen in:

      • Ik zie je (veilige haven bieden = wij ontvangen alles van jou)
      • Ik ben er voor jou (even ’s avonds langsgaan op de kamer; wanneer het niet gaat – even vragen: gaat het met jou?) = geen advies geven, er gewoon zijn
      • Ik vertaal jou (mondje dicht, laat de tiener spreken)

Weet dat ongevraagde hulp tot niets leidt.

Weet wanneer je deze communicatie niet hanteert je eerder tot een conflict komt in plaats van een gesprek.

 

Meer info:

annick.dewaele@believe-med.be

 

Bronnen:

Dr. Martine F. Delfos
Kinderpsycholoog Klaar Hammenecker
Janneke ter Bille

Gerelateerd

Hardlopen in de winter: Blijf blessurevrij en verbeter je prestaties

De herfst- en winterperiode bieden unieke uitdagingen en kansen voor...

Wat is orthomoleculaire therapie?

Orthomoleculaire therapie past perfect in de BeLieve visie:...

Getuigenis Sofie, mama van Noor*

Hoe hard het ook is: soms is liefde ook loslaten...

Oktober…(borst)kankermaand…

‘En plots ben ik kankerpatiënt'...