Schrijven

Schrijven

Schrijven blijft voor sommige kindjes moeilijk. Het tempo ligt hoog in de klas, het handschrift wordt moeilijk leesbaar of hun handje doet pijn tijdens het schrijven…

Gelukkig kan de schrijfmotoriek op verschillende leuke manieren gestimuleerd worden!

Het schrijven bestaat uit 3 verschillende bewegingen:

  1. Inscriptie = De bewegingen van de vingers tijdens het schrijven: op-en neergaande beweging van de pen
  • Zonder papier:
    • Kleine propjes van papier draaien van papier in één handje
    • Geldstukken één voor één uit een portefeuille nemen en in de handpalm leggen – nadien één voor één op tafel leggen
    • Vier op een rij reisversie: vier schijfjes één voor één in de hand stoppen
    • Pinnenbord
    • Strijkparels
    • Kralen rijgen
    • Tol draaien
    • Kaartenspel schudden en uitdelen
    • Een potlood roteren in één handje, naar beneden en omhoog klimmen met de vingertjes op het potlood
    • ….
  • Met papier
    • Inkleuren van tekeningen met kleine details: bv. mandala
    • Voorbereidende schrijfpatronen: golfjes, hoekjes, krulletjes, cirkeltjes….

Op het internet kan je hier tal van oefeningen voor vinden. Krullenbol heeft hier leuke en goede werkblaadjes voor.

  1. Kleine progressie = De beweging van de pols tijdens het schrijven
  • Zonder papier:
    • Uitwringen van een washandje
    • Kaartjes omdraaien
    • Klapspelletjes op tafel…
  • Met papier

Deze beweging komt vnl. aan bod bij het tekenen van snorharen, regenbogen…

Let op wanneer ze te klein getekend worden, wordt er meer gefocust op het bewegen van de vingertjes (inscriptie) i.p.v. op het bewegen van de pols.

  1. Grote progressie = De glijbeweging van de onderarm over het papier tijdens het schrijven

De onderarm beweegt mee tijdens het schrijven wanneer er zinnen geschreven worden van de ene kant van het blad naar de andere kant van het blad.

Laat jouw kind hierop oefenen door bv. letters te tekenen in de lucht, zand, aarde, scheerschuim, op het raam….

Schrijfdans heeft hier toffe filmpjes voor om dit te oefenen.

Tijdens het schrijven kan er een ‘skateboardje’ onder de pols gelegd worden om die glijbeweging te bevorderen.

Dit kan gemaakt worden door een stukje van een muismatje te knippen en dit om te draaien.

De bewegingen kunnnen apart geoefend worden om ze nadien tijdens het schrijven te integreren. Let tijdens het schrijven zeker eens op de volgende zaken:

  • Pengreep: de soort pengreep heeft niet echt een invloed op het resultaat. Het is wel belangrijk dat het potlood in alle richtingen over het papier kan gestuurd worden. De meest ideale pengreep hiervoor is de driepuntsgreep. Deze kan aangeleerd worden met stippen op het potlood, versjes, handschoentje met gaatjes… Over het gebruik van hulpstukjes is weinig evidentie te vinden. Er wordt beter geschreven met dik materiaal met een driehoekige grip aangezien de hulpstukjes ook vaak niet passen op elk potlood en ze vaak vergeten worden.
  • Schrijfhouding:
    • Pols licht achterover gestrekt
    • Ellebogen moeten op tafel gelegd kunnen worden
    • Rug tegen de leuning met ontspannen schouders
    • De knieën maken een bocht van 90° waarbij de stoel de benen ondersteunt
    • Voeten plat op de grond. Een voetenbankje kan hierbij handig zijn

Wanneer uw kind moeite heeft om op de stoel te blijven zitten kan een antislip matje op de stoel helpen.

Bij kindjes met een zwakke rompspieren is het belangrijk om ze te laten rusten tegen de tafel. Er bestaan hiervoor tafels met een uitsparing.

  • Bladligging:
    • Schrijfhand onder de schrijflijn
    • Bij rechtshandige moet het blad naar links gedraaid (15-20°)worden.
    • Bij linkshandigen moet het blad naar rechts (20-25°) gedraaid worden.

Dit kan gevisualiseerd worden door bijvoorbeeld gekleurde plakband op tafel te plakken.

Belangrijk om op te merken is dat het handschrift niet enkel verklaard kan worden door de mogelijkheden van het kind (bv. schrijfbewegingen, pengreep, schrijfhouding…).

Ook de schrijftaak kan verschil maken: is het bijvoorbeeld een dictee, een overschrijftaak… Daarnaast is de omgeving heel belangrijk.  Bijvoorbeeld schrijven met/zonder hulplijnen, schrijfmateriaal, veel prikkels in de klas…

 

Er zijn dus tal van factoren die de schrijfmotoriek van uw kind bepalen!

Deze zijn bij elk kind anders want gelukkig is elk kind uniek.

 

Indien jullie nog vragen zouden hebben, of je wenst een afspraak te maken, kan je ons bereiken via onderstaande gegevens:

 

Ellen Schatteman

09/ 258 81 58

ellen.schatteman@believe-med.be

 

 

Gerelateerd

Start van het schooljaar

De logopedisten van BeLieve wensen alle kinderen een leuk en leerrijk...

Vakantie Volgeboekt

Hier vind je enkele boeken over je liefde- en of seksleven...

Tips voor ouders rond examenstress

Examenstress examen en stress, het woord zegt het al. Dit is de stress...